Blazer

Blazer
Od samého počátku co se začal hrát paintball se hráči neustále snaží dosáhnout přesnosti při střelbě ze svých zbraní. Slyšel jsem mnoho teorií a viděl mnoho úprav, někdy skutečně kuriózních a komických. Je třeba si uvědomit, že i v paintballu platí fyzikální zákony i když se je někteří jedinci snaží porušovat a výsledek je vždy spíše katastrofou. Berte tento článek spíše jako povídání u kávy s člověkem, který už toho zažil až příliš.:-)
Délka hlavně, tisíckrát omílané téma. Alespoň v paintballu neplatí, že čím delší hlaveň tím větší přesnost a dostřel. Je to jednoduché, máme váhu střely, objem plynu, teplotu, úsťovou rychlost 300 fps (90m/s), sečteno podtrženo, vynásobeno a vyděleno vychází, že ideální délka hlavně se pohybuje 12´´ až 14´´.
U sportu jsou délky do 14´´ jasné i z důvodu manévrovatelnosti, omezeného prostoru pro krytí a taky by jste mohli 20´´ hlavní vyrazit oko soupeři na druhé straně.:-)))))). U military se střílí na větší vzdálenosti a i kontrola úsťovky není tak přísná jako na závodech, takže se dá použít i velmi dlouhá hlaveň, pak ovšem nastává toto: pokud prodlužujete hlaveň, musíte zvětšit objem plynu na výstřel a tím tedy i úsťovou rychlost. Pak samozřejmě dojde k většímu nárazu na kuličku a ta v případě, že je křehčí, může prasknout. Ano, namítnete, použiji tvrdší kuličku, ale ta pak zřejmě nebude praskat při dopadu na cíl a protivník se stane nesmrtelným. OK, někteří si upraví pravidla a nebudou hrát na barvu, ale na dotek Výsledek: máme tu skvělý paskvil, který sám o sobě popírá už název hry samotné: PAINTBALL.
Vnitřní průměr hlavně.
Nejdůležitější věcí je mít vhodný průměr hlavně pro kuličku, kterou střílíte. Kulička v hlavni nesmí být ani moc na těsno (trhá se) ani se v ní nesmí volně kutálet (ztrácí razanci). Zkrátka, čím menší mezera kolem kuličky tím razantnější výstřel a naopak. Proto tedy základní hlavně střílí tak mizerně, mají velký vnitřní průměr a délku kolem 10´´, protože výrobce neví jaké budete používat koule a tak se snaží udělat hlaveň univerzální. Já to řešil sadou 6-ti hlavní a na každém turnaji jsem si vybral hlaveň podle nabízených kuliček. Ano drahé řešení, ale možností najít správný průměr je spousta, můžete použít vložky FREAK do hlavní Smart Parts, výměnné finy u hlavní HammerHead apod.
Ztráty výkonu v hlavni se dají změřit jednoduchým testem. Pokud budete měřit úsťovou rychlost u ústí hlavně, nenajdete rozdíl mezi kvalitní a špatnou hlavní . Pak ustupte od radaru 3 metry dozadu a vystřelte. Zjistíte, že už 3 metry od hlavně může činit ztráta na rychlosti až 30 fps! Proto na hře vaše střely padají protivníkovi pod nohy a jeho se vám rozbíjí o čelo. Pak jsou majitelé velmi kvalitních hlavní křivě obviněni klučinou v teplákách se základním Tippmannem z toho, že mají přehulenou zbraň a ona to není pravda..
Děrování hlavní, zvané také porting. Proč jsou na hlavni ty dírky?
Teoreticky nejlepší pro střelbu, by byly hlavně bez děrování, tedy pokud by byly kuličky 100% kulaté a to jen do té doby, než by některá praskla. Jedny z prvních paintballových zbraní VM 68 neměly děrované hlavně a pokud v nich prdla koule, musela se hlaveň vyčistit vytěrákem. Barva totiž neměla kudy uniknout a přesnost byla v háji. Děrování vynalezl Bill Gardner ze Smart Parts a budiž mu za to věčná sláva. Děrováním uniká přebytečný plyn za kuličkou, což přispívá k tiššímu a klidnějšímu výstřelu oproti hlavním bez děrování. Vedlejší funkcí je také lepší odvod barvy z prasklé kuličky, tedy samočisticí schopnost. Děrování je mnoho typů, délek a uspořádání a je součástí většiny dnes vyráběných hlavní. Některé firmy si je dokonce nechávají patentovat. Velikost a hustota děrování má značný vliv na chování střely. Poznatek z praxe: pokud jsme s týmem hráli nedej bože na turnaji a začalo pršet, přelepili jsme děrovaní páskou, aby se do hlavně nedostala voda. To mělo ovšem za následek zvýšení úsťové rychlosti až o 20 fps a máme tu opět důkaz, že hlavně bez děr by měly výkon větší. Kolega v týmu dokonce úspěšně používal fintu, že když se natlačil děrováním hlavně na nafukovací překážku, dostaly střely faleš a podařilo se mu zasáhnout i protivníka skrytého za rohem překážky.
Dvoudílné a jednodílné hlavně.
Hitem posledních několika let jsou hlavně dvojdílné. Vyšlo najevo, že kulička nepotřebuje k udělení rychlosti být těsně vedena po celé délce hlavně, ale stačí jen zhruba polovina. Druhá polovina hlavně je určena jen k vedení, je volnější a dochází v ní k potlačení turbulencí před a za kuličkou. To je další důkaz toho, že velmi dlouhé jednodílné hlavně, těsné po celé délce, kuličku zbytečně brzdí a k jejímu vymetení je třeba většího objemu plynu. Další výhodou dvoudílných hlavní je možnost měnit jejich délku výměnou přední části což u jednodílné hlavně není možné. Dvojdílné hlavně jsou pochopitelně dražší a to hlavně z důvodu náročnější výroby.
Materiál
Z materiálů se používá k výrobě mosaz, nerezová ocel, hliník a titan. Je mnoho teorií o tom, který materiál je nejlepší, to by samo o sobě vydalo na další článek, osobně si myslím, že jeho vliv na přesnost a dostřel je minimální, důležitější je správná délka. Například Glen Palmer, výrobce legendárního Typhoonu a Blazeru tvrdí, že díky vlastnostem plynu a fyzikálním zákonům je nejlepší do chladu 12" a do tepla 10" dlouhá mosazná hlaveň. Je li tomu opravdu tak, si ovšem musí ověřit každý sám. Měl jsem možnost v průběhu let vyzkoušet snad stovky hlavní a mezi mé favority patřila nejprve 14´´ DYE Stainless Steel, 14´´ DYE Boomstick .688, později pak 14´´ DYE Ultralite .689. Po tom co jsem si koupil EGO jsem k nim přidal ještě Shaft 3.
Jak vidno, není to s výběrem hlavně jednoduché, natož s její výrobou. Proto můžeme jednoznačně prohlásit, že výroba po domácku NE. Výběr samotný je věcí vyžadující čas, musíme vědět v jakém terénu budete nejčastěji hrát, jakou budete používat kuličku, médium, taktiku a co od ní vlastně čekáme. Z praxe mohu prohlásit, že univerzální hlaveň neexistuje a nejlepším, byť finančně náročným řešením, je sada hlavní pro různé příležitosti. Nejpodstatnější věcí je ovšem snášenlivost hlavně se zbraní, ne vždy si spolu rozumějí. Hledáte li tedy z pohodlnosti nebo nedostatku sebevědomí radu na různých diskuzích, pravděpodobně se nic nedozvíte, neboť ostatní návštěvníci toho ví zřejmě tolik co vy a vychválí to, co sami mají nebo to, o čem slyšeli a co je "zaručené". Je li tedy např. DYE Ultralite vynikající na Egu, nemusí to platit u Spyderu, neboť byla konstrukčně stvořena pro Ego kde dosahuje optimálních výsledků. Stejně tak jako musíme sladit např. procesor s grafickou kartou, tak musíme sladit zbraň a hlaveň. Prostou výměnou jakékoliv lepší hlavně za svoji základní, ovšem téměř vždy dosáhneme lepších výsledků, bez ohledu na značku a konstrukci, neboť základní hlavně většinou opravdu nestojí za nic. Výrobce zbraně předpokládá, že si sami vybereme tak důležitou věc jako je hlaveň a nezatěžuje vás finančně drahou a třeba vám nevyhovující hlavní. Stejně tak scestné jsou ony diskuze týkající se délek hlavní, tato problematika zůstala veřejností evidentně nepochopena. Tvrzení, že čím delší tím dále střílí je asi tak pravdivé jako tvrzení, že kdo má větší hlavu je chytřejší. Stejně tak zapomeňte na ohromující balistické výsledky s vaší novou hlavní, používáte-li ty nejlevnější kuličky. V tomto případě vás nespasí ani zakázková hlaveň od Palmera nebo nejdražší model od DYE. Další smutnou pravdou je, že stejně jako za padesát tisíc nekoupíte výkonný a luxusní Mercedes, tak také za tisíc korun dobrou hlaveň nepořídíte. Kdo vám tvrdí že ano, je s prominutím lhář. Musíte se tedy smířit s tím, že každý kvalitní výrobek má svoji cenu a to mnohdy vysokou, určenou kvalitou a také prestiží daného produktu. Proto se s tímto problémem svěřte odborníkům a zásadně si hlaveň osobně otestujte na vaší zbrani ještě před koupí, neboť jen velmi málo paintballových prodejců má s touto problematikou odpovídající zkušenosti vyplývající z dlouholeté praxe. NEZAPOMEŇTE - vyšší výkon podá zbraň s průměrnou hlavní a kvalitní kuličkou než superhlaveň se šiškama!
Všem přeji rovné laufy, kulaté koule a hodně úspěchů v military nebo sportovním paintballu. V neskonalé úctě váš Alesh Pospíšil.
L.P. 2010.
P.S: Záměrně jsem se nezmiňoval o hlavních Flatline. Ty jsou stále aparátem podivínů
a předmětem vášnivých debat v anarchistických kroužcích.:-)
V článku byly použity i poznatky Zdeňka Přichystala.
Elektrické koloběžky
Prodej a servis nejen elektrických koloběžek Hustopeče a Letovice.
www.kolobezkynabaterky.cz
Sponzovaný tým
Bad BoysTeam
1993 - 2023
Od paintballu k airsoftu - již 30 let s vámi a pro vás:)
Vyrobil Graweb